skrzynia durashift-EST IB5Półautomatyczna skrzynia biegów Durashift-EST IB5 Forda


skrzynia biegów IB5

Historia skrzyni biegów Durashift-EST

Historia skrzyni sięga roku 2000. Jej nazwa brzmi Electronic Shift Transmission (EST), czasem funkcjonuje pod nazwą IB5-ASM. Istniała do 2008 roku, potem ją zmieniono, łącznie z nazwą. Skrzynia była montowana do Forda Transita oraz do Forda Fiesty/Fusion. Właściwości mechaniczne skrzyni są takie same jakie są w wersji manualnej i wewnętrznie skrzynia jest taka sama, różni ją jedynie osprzęt, który praktycznie w całości jest inny. Przerobienie skrzyni półautomatycznej na manualną jest możliwe, ale koszty zbliżają się dziś do wartości samochodów
 

Wersje skrzyń biegów w Fieście mk6

W Fordzie Fiesta 2001-2008 ręczna skrzynia biegów jest najpopularniejszą wersją. Ponad 85% wszystkich Fiest jest w nią wyposażonych. Półautomatyczna skrzynia "durashift" to 10-12%, a automatyczna skrzynia stanowi tylko kilka procent ogółu. Podział na silniki i wersje skrzyń:

Sterowanie pracą skrzyni

sterownik durashiftsiłownik durashiftlewarek durashift

W samochodzie ze skrzynią półautomatyczną nie ma żadnego połączenia skrzyni biegów z lewarkiem za pomocą linek. Całość sterowana jest elektronicznie i wiele elementów jest połączonych w jeden układ.

Siłownik i sterownik sprzęgła są połączone i zlokalizowane są w silniku po lewej stronie. Załączenie i wyłączenie biegów odbywa się za pomocą dwóch siłowników (w miejscu połączenia linek ręcznej skrzyni).

Tryby pracy, przełożenia skrzyni biegów

Przekładnia Durashift-EST zmienia biegi bez względu na obciążenie pojazdu lub nachylenie drogi. Powoduje to brak kontroli nad stylem jazdy w trybie automatycznym. Stąd opinia, iż są to skrzynie dla wyrozumiałych i nie śpieszących się kierowców, dla których najważniejsza jest ekonomika jazdy.

Samochód nie posiada pedału sprzęgła, biegi wrzuca się w dowolnym momencie (tryb D), albo robi to automat za nas. Podczas postoju przed załaczeniem biegu koniecznie należy nacisnąć pedał hamulca.

Sprzęgło

Skrzynia też jest połączona w swojej pracy ze sprzęgłem. Nie ma różnicy w budowie sprzęgła oraz wysprzęglika dla wersji przed i po liftingu. W odróżnieniu od wersji mechanicznej, skrzynia Durashit wymaga automatycznej regulacji sprzęgła. Powoduje to zwiększenie okresu o 2-3x pomiędzy wymianami sprzęgła. Istotna jest też średnica tarczy sprzęgła zależna od silnika (wartości są takie same jak w przypadku mechanicznej skrzyni i sprzęgła)

Gdy objawy wskazują na zużycie tarczy lub docisku sprzęgła, należy wymienić równocześnie obie części. Nie wymienia się ich osobno, nie naprawa się ich, nie regeneruje się ich.  Różni się też wysprzęglik, który ma zaślepiony jeden z kanałów płynu dla hamulcowego, ale wizualnie wygląda tak samo jak wersja mechaniczna.

Mozna regenerować siłownik i komputer tej skrzyni. Używane cześci po regeneracji kosztują 600-900zł. Nowe są ok 4x droższe.

Sprzęgło skrzyni biegów jest obsługiwane płynem hamulcowym (ten sam zbiornik co do hamulców) o specyfikacji Super DOT-4 ESD-M6C57-A lub WSSM6C57- A2 lub lepszej (musi być kompatybilne wstecz z tym).

Wymiana oleju w skrzyni IB5

Sprawę wymiany oleju opisałem na osobnej podstronie o wymianie oleju

Objawy i diagnostyka

Usterki mogą być podobne do tych z wersji manualnej, dodatkowo jest to:
Objawy: na wyświetlaczu zamiast biegu świeci się --
Diagnoza: awaria sterownika skrzyni

Jest to bardzo częsty i powtarzalny błąd. Sterownik/komputer psuje się dość często. Auto nie porusza się po awarii sterowania skrzyni. Pozostaje tylko odholowanie na lawecie.