Ford Fiesta mk6 logo firmy Ford







Dane techniczne silników Wersje wyposażenia Wymiary auta

Porady i ciekawostki Facebook Ford Fiesta mk6   twitter Ford Fiesta mk6 Galeria zdjęć



Porady i ciekawostki >>> Skrzynie biegów

skrzynia IB5Manualna skrzynia biegów IB5 Forda
 

skrzynia biegów IB5

Historia skrzyni biegów IB5

Historia skrzyni sięga roku 1982, gdy powstała wersja B5. IB5 jest jej rozwinięciem. "I" oznacza "improved" i została zaprezentowana w roku 1995. W tej skrzyni biegi I i II są podwójnie zsynchornizowane, co poprawia jakość załączania biegów. Skrzynia była modernizowana  drugiej połowie orku 2005 i pod koniec roku 2009, zmiany dotyczyły ulepszeń mechanizmu różnicowego.

Od początku swojego istnienia jest to pięcio-biegowa skrzynia z niezsynchronizowanym biegiem wstecznym. Przez wiele lat skrzynia miała bardzo krytykowaną wadę polegającą na trudności w załączeniu biegu wstecznego, gdzy auto wcześniej jechało do przodu. Problem ten dotyczy wszystkich Fiest 2001-2008. Ford dopiero w III kwartale roku 2010 zmodyfikował synchronizator biegu V, który wyhamowuje wałek wejściowy i poprawia załączanie biegu wstecznego. Oznacza to, iż bliźniaczy Ford Fusion z końca swojej produkcji miał montowaną ulepszoną skrzynię. Dziś taka skrzynia na rynku wtórnym to "biały kruk".

Wersje skrzyń biegów w Fieście mk6

W Fordzie Fiesta 2001-2008 ręczna skrzynia biegów jest najpopularniejszą wersją. Ponad 85% wszystkich Fiest jest w nią wyposażonych. Półautomatyczna skrzynia "durashift" to 10-12%, a automatyczna skrzynia stanowi tylko kilka procent ogółu. Podział na silniki i wersje skrzyń:

Sterowanie pracą skrzyni

W samochodzie kierowca ma do dyspozycji lewarek połączony dwoma linkami ze skrzynią biegów. Jedna linka służy do załączania biegów do przodu, druga do załączenia biegu wstecznego. Bieg wsteczny znajduje się zaraz pod biegiem V, bez zabezpieczenia przy włączaniu. Próbując podczas jazdy załączyć bieg wsteczny, myśląc że włącza się bieg VI, użytkownik niszczy skrzynię biegów i może doprowadzić do wypadku.

Linki podlegają regulacji, zużyciu podlegają plastikowe zaczepy linek oraz wybieraka. Zaczepów nie naprawia się, można je tylko wymienić. Linki należy kupować nowe, wybierak można kupić używany. Mechanizm załączania biegów nie ma żadnego elektrycznego wsparcia. Auto nie posiada informacji o ekonomice jazdy, preferowanym biegu jazdy.

Sprzęgło

Skrzynia też jest połączona w swojej pracy ze sprzęgłem. Nie ma różnicy w budowie sprzęgła oraz wysprzęglika oraz pompy sprzęgła dla wersji przed i po liftingu. Istotna jest tylko średnica tarczy sprzęgła zależna od silnika

  •  190mm = silniki 1.3 , 1.25 , 1.4
  •  210mm = silniki 1.4TDCi , 1.6TDCi , 1.6
  •  220mm = silnik 2.0

Gdy objawy wskazują na zużycie tarczy lub docisku sprzęgła, należy wymienić równocześnie obie części. Nie wymienia się ich osobno, nie naprawa się ich, nie regeneruje się ich. Wysprzęglik warto wymienić zawsze podczas wymiany innych elementów, nie trzeba, ale jego wymiana zawsze wiąże się z demontażem skrzyni biegów, tak jak do wymiany samego sprzęgła. Pompę sprzęgła można wymieniać w dowolnym momencie.

Sprzęgło skrzyni biegów jest obsługiwane płynem hamulcowym (ten sam zbiornik co do hamulców) o specyfikacji Super DOT-4 ESD-M6C57-A lub WSSM6C57- A2 lub lepszej (musi być kompatybilne wstecz z tym).

Tryby pracy skrzyni biegów

IB5 - układ biegów

Wymiana oleju w skrzyni IB5

Sprawę wymiany oleju opisałem na osobnej podstronie o wymianie oleju

Objawy i diagnostyka

objawy: sprzęgło się ślizga
diagnostyka: awaria pompy sprzęgła, zużyta tarcza lub docisk sprzęgła, wyciek płynu hamulcowego

objawy: sprzęgło szarpie lub wibruje
diagnostyka: zużyta tarcza lub docisk sprzęgła albo koło zamachowe

objawy: sprzęgło nie rozłącza się poprawnie
diagnostyka: zapowietrzony układ sprzęgła, za mało płynu hamulcowego

objawy: zmiana biegów jest utrudniona
diagnostyka: linki zmiany biegów do regulacji lub wymiany, zużyte synchronizatory skrzyni, albo koła zębate

objawy: wycieka płyn hamulcowy:
diagnostyka: wlany niewłaściwy płyn, zużyte przewody sprzęgła, awaria siłownika sprzęgła

objawy: wycieka olej ze skrzyni biegów
diagnostyka: uszkodzony uszczelniacz półosi napędowej, uszkodzone uszczelnienie skrzyni biegów

Sprawdzanie poprawnej pracy pedału sprzęgła

1. Uruchom silnik
2. Pedałem gazu ustaw 2000 obr/min
3. Włącz IV bieg
4. Zwolnij powoli pedał sprzęgła, gdy to załączy się bez szarpnięć, sprzęgło działa poprawnie

Naprawa uszkodzonej skrzyni biegów

Naprawa jest nieopłacalna. Serwisy za wyjęcie skrzyni biegów (płacimy już koszt wymiany sprzęgła, bo to prawie te same czynności) i jej rozebranie i samą ocenę uszkodzeń liczą sobie nawet 2 tysiące zł. Same części do skrzyni są relatywnie tanie, od kilkudziesięciu złotych po kilkaset. Naprawa uszkodzeń to będzie dodatkowy tysiąc zł. W przedziale 3-4 tys zł zamkniemy koszty.

Ceny części

  • sprzęgło (tarcza+docisk) = 500-800zł
  • wysprzęglik = 100-150zł
  • pompa sprzęgła = 150zł
  • półoś napędowa = 500-800zł (są dwie, więc należy cenę pomnożyć x2)
  • skrzynia biegów IB5 nowa = 20 000zł (!)
  • skrzynia biegów IB5 używana = 150-1900zł

Nie należy kupować używanych części związanych ze sprzęgłem. Kupując używaną skrzynię warto znać jej przebieg i mieć możliwość ewentualnego zwrotu, gdyby wnętrze skrzyni było uszkodzone.