Ford Fiesta mk6 (2001-2008) |
Porównanie mat wygłuszających, poradnik kupującego maty wygłuszające do samochodu
Aby łatwo zapamiętać link do tej podstrony zeskanuj kod QR: |
powiązane podstrony na temat wygłuszenia Forda Fiesta |
---|
Wygłuszenie kabiny |
Wygłuszenie silnika |
Wygłuszenie podwozia |
Pomiary w dB hałasu przed i po wyciszeniu |
Maty wygłuszające do samochodu. Co wybrać by dobrze kupić
Poniżej tabela z kompleksowymi informacjami o matach, których używa się do wygłuszania. Jeszcze parę lat temu popularne maty dekarskie i bitumiczne zostały wyparte przez maty butylowe o znacznie lepszych właściwościach tłumiących.Dziś też popularność zyskała pianka kauczukowa, naklejana jako druga warstwa nad matą butylową. I ten zestaw jest najbardziej wydajny zarówno akustycznie (bardzo dobre właściwości), jak i temperaturowo (temperatura użytkowa) oraz są to maty niepalne, wodoodporne i łatwe w montażu. Maty butylowe są też najlepszymi matami wygłuszającymi do silników. Ich klej wytrzymuje nawet bardzo wysokie temperatury silnika.
Prze lata rynek mat wygłuszających do samochodu zmieniał się bardzo dynamicznie. Za dobre rozwiązania uważano maty dekarskie popularne w budownictwie, albo maty piankowe, które do dnia dzisiejszego wygłuszają duże silniki np na łodziach, lub w fabrykach. W latach 90-tych w Polsce nastała moda na maty bitumiczne. Praktycznie każdy samochód, który miał być poprawnie wygłuszony musiał być obklejony takimi matami. Moje poprzednie auto też nimi było obklejone. Niestety coś za coś. Dobry wynik wygłuszenia okupiony był zupełnym brakiem odporności na mróz, wysokie temperatury w lecie oraz bardzo trudną metodę klejenia tych mat. I jeszcze nie zapominajmy o masie. Każda mata sporo ważyła. Gruntowne obklejenie matami samochodu to wzrost jego masy nawet o 200kg (!). Wyciszenie było więc okupione niepewnością jakości mat oraz wyższym spalaniem paliwa.
Cały czas istniały maty filcowe (do dziś używane przez producentów aut do wygłuszania wykładzin podłogowych) oraz maty laminatowe, tzw laminaty. Obie średnio się nadają do samochodu, łatwo nasiąkają wodą, co powoduje, że ich przydatność w samochodzie jest wątpliwa, chyba że mamy pewność że woda w miejscu wygłuszenia nigdy się nie pojawi. W przeciwnym wypadku ryzykujemy szybkie pokrycie się elementu rdzą.
I dochodzimy do czasów współczesnych. Tu pojawiają się maty butylowe oraz maty kauczukowe. Dziś to nimi profesjonalne firmy wygłuszające samochody, pokrywają pojazdy. Oferują największą wszechstronność w zastosowaniu. Mata butylowa nadaje się do wyklejenia auta wszędzie gdzie chcemy. Matę kauczukową mimo hydrofobowych właściwości, lepiej kleić wewnątrz. W własnego doświadczenia wiem, że jednak wodą nasiąka gdy bardzo ją moczymy (np na myjni). Do wygłuszenia wnętrza tę matę zdecydowanie polecam.
Porównanie mat wygłuszających do samochodu | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Maty/ właściwości mat | piankowa | dekarska | bitumiczna | filcowa | laminat | kauczukowa | butylowa |
min. zakres użytkowy temperatur | -60 | -20 | -20 | -40 | -20 | -50 | -50 |
max. zakres użytkowy temperatur | +130 | +80 | +35 | +100 | +80 | +105 | +120 |
właściwości samogasnące | |||||||
odporna ogień | |||||||
chłonie wodę | ¹ | ||||||
jest lekka | |||||||
cechy materiału dla montażu | |||||||
łatwa w montażu | |||||||
mocny klej | ² | ² | |||||
klej odporny na wysoką temperaturę | |||||||
do kładzenia na gorąco | |||||||
brudzi przy montażu | |||||||
jakie dźwięki wygłusza? | |||||||
Maty/ właściwości mat | piankowa | dekarska | bitumiczna | filcowa | laminat | kauczukowa | butylowa |
tłumi niskie dźwięki | |||||||
tłumi średnie dźwięki | |||||||
tłumi wysokie dźwięki | |||||||
miejsce montażu maty | |||||||
komora silnika | |||||||
nadkola i podwozie | |||||||
wnętrze pojazdu | ³ |
¹ Sama maty wody nie chłonie, ale zmoczona mata długo jest mokra i ciężka. Dlatego nie nadaje się do naklejania bezpośrednio na elementy metalowe samochodu, bo może powodować korozję metalu. Klejenie jej zewnętrznie na matę butylową ma jednak sens.
² Klej mat jest ekstremalnie mocny i bardzo trudno przyklejoną matę jest usunąć bez użycia narzędzi.
³ Pod wpływem np zimna może sama odkleić się pod swoim ciężarem, a podczas upałów rozpłynąć. Datego nadaje się tylko do wygłuszania podłogi kabiny/bagażnika, zdecydowanie lepsze właściwości ma jednak mata butylowa. Mata bitumiczna jest dziś przestarzała technologicznie.
Mata butylowa dzieli się na kilka klas. Najbardziej tłumi mata typu AB-25, potem AB-2, potem AB-1, a najgorzej BB-2 i BB-1. Te dwie ostatnie zwykle są sprzedawane bez logo producenta. Im lepsze właściwości tłumiące, tym droższa mata butylowa. Do wygłuszenia samochodu sugeruję używać mat typu AB-2 oraz AB-25.
niskie dźwięki to odgłos: silnika, basu głośnikowego, szumu opon
średnie dźwięki to odgłos: wiatru, rozmów, większoś dźwięków radia, wentylatora nagrzewnicy, pojazdów uprzywilejowanych
wysokie dźwięki to odgłos: śpiewu, pojazdów uprzywilejowanych, pisku, wentylatora chłodnicy
Ingerencja w auto podczas prac wygłuszających
Niestety, na potrzeby wygłuszenia trzeba wnętrza auta rozebrać. Wygłuszałem auto samodzielnie i robiłem to element po elemencie wcześniej czytając lektury typu "sam naprawiam", czy poradniki z Internetu. Dowiedziałem się jak rozebrać wiele elementów wnętrza. Rozebranie auta to jedno, ale poprawne złożenie, to znacznie trudniejsza sprawa. Wiem, że można i że się da. Śrubki, zapinki musiałem przechowywać tak, by wiedzieć gdzie były.Mimo tych trudności, bardzo polecam samodzielne wygłuszanie auta. Daje to wielką satysfakcję samodzielnej pracy i sporych oszczędności (firmy od wygłuszeń chcą tysięcy za wygłuszenia). No i przede wszystkim nauczyłem się co gdzie jest, jak to zdemontować, jak móc naprawić, poprawić każdy element w aucie.
Do prac w aucie konieczny jest demontaż akumulatora. Potem zupełnie spokojnie możemy demontować elementy elektryczne oraz np fotele z poduszkami powietrznymi, czy podsufitkę z kurtynami. Zapewniam, że nic się nie może stać, gdy ponownie podłączymy zasilanie, jeśli oczywiście nie uszkodzimy przewodów elektrycznych podczas prac wygłuszeniowych.
Ceny profesjonalnego wygłuszenia w serwisach caraudio mogą zająć nawet tydzień i kosztują 3000-12 000zł.
Ceny mat wygłuszających do samochodu:
Cena zależy od grubości maty. Poniższe orientacyjne ceny maty wygłuszających są za 100x50cm maty/pianki:Ceny pochodzą z okresu sprzed inflacji roku 2022, dziś należy dodać conajmniej kilka zł do podanych kwot.
kauczukowa 3mm = 28zł ; 6mm = 48zł
butylowa 2mm = 35zł ; 2,5mm = 42zł
bitumiczna 2mm = 18zł
laminat 5mm = 25zł ; 10mm = 30zł
filcowa 10mm = 12zł
pianka 7mm = 75zł