maty wygłuszające do samochoduPorównanie mat wygłuszających, poradnik kupującego maty wygłuszające do samochodu

Strona powiązana jest z innmi podstronami:
car audio Caraudio podstawy, słownik pojęć, opcje montażu
wyciszanie auta Jak wyciszyć auto? Opis montażu mat wygłuszających + dokładne pomiary akustyczne w dB

Maty wygłuszające do samochodu. Co wybrać by dobrze kupić

Poniżej tabela z kompleksowymi informacjami o matach, których używa się do wygłuszania. Jeszcze parę lat temu popularne maty dekarskie i bitumiczne zostały wyparte przez maty butylowe o znacznie lepszych właściwościach tłumiących.
Dziś też popularność zyskała pianka kauczukowa, naklejana jako druga warstwa nad matą butylową. I ten zestaw jest najbardziej wydajny zarówno akustycznie (bardzo dobre właściwości), jak i temperaturowo (temperatura użytkowa) oraz są to maty niepalne, wodoodporne i łatwe w montażu. Maty butylowe są też najlepszymi matami wygłuszającymi do silników. Ich klej wytrzymuje nawet bardzo wysokie temperatury silnika.

Prze lata rynek mat wygłuszających do samochodu zmieniał się bardzo dynamicznie. Za dobre rozwiązania uważano maty dekarskie popularne w budownictwie, albo maty piankowe, które do dnia dzisiejszego wygłuszają duże silniki np na łodziach, lub w fabrykach. W latach 90-tych w Polsce nastała moda na maty bitumiczne. Praktycznie każdy samochód, który miał być poprawnie wygłuszony musiał być obklejony takimi matami. Moje poprzednie auto też nimi było obklejone. Niestety coś za coś. Dobry wynik wygłuszenia okupiony był zupełnym brakiem odporności na mróz, wysokie temperatury w lecie oraz bardzo trudną metodę klejenia tych mat. I jeszcze nie zapominajmy o masie. Każda mata sporo ważyła. Gruntowne obklejenie matami samochodu to wzrost jego masy nawet o 200kg (!). Wyciszenie było więc okupione niepewnością jakości mat oraz wyższym spalaniem paliwa.

Cały czas istniały maty filcowe (do dziś używane przez producentów aut do wygłuszania wykładzin podłogowych) oraz maty laminatowe, tzw laminaty. Obie średnio się nadają do samochodu, łatwo nasiąkają wodą, co powoduje, że ich przydatność w samochodzie jest wątpliwa, chyba że mamy pewność że woda w miejscu wygłuszenia nigdy się nie pojawi. W przeciwnym wypadku ryzykujemy szybkie pokrycie się elementu rdzą.

I dochodzimy do czasów współczesnych. Tu pojawiają się maty butylowe oraz maty kauczukowe. Dziś to nimi profesjonalne firmy wygłuszające samochody, pokrywają pojazdy. Oferują największą wszechstronność w zastosowaniu. Mata butylowa nadaje się do wyklejenia auta wszędzie gdzie chcemy. Matę kauczukową mimo hydrofobowych właściwości, lepiej kleić wewnątrz. W własnego doświadczenia wiem, że jednak wodą nasiąka gdy bardzo ją moczymy (np na myjni). Do wygłuszenia wnętrza tę matę zdecydowanie polecam.

Porównanie mat wygłuszających do samochodu
Maty/ właściwości mat piankowa dekarska bitumiczna filcowa laminat kauczukowa butylowa
min. zakres użytkowy temperatur -60 -20 -20 -40 -20 -50 -50
max. zakres użytkowy temperatur +130 +80 +35 +100 +80 +105 +120
właściwości samogasnące nie nie nie nie tak tak tak
odporna ogień nie nie nie tak nie tak tak
odporna na wodę nie tak tak nie nie tak tak
jest lekka tak nie nie tak tak tak nie
cechy materiału dla montażu
łatwa w montażu tak nie nie tak tak tak tak
mocny klej tak nie tak nie tak tak tak
klej odporny na wysoką temperaturę nie nie nie nie tak tak tak
do kładzenia na gorąco nie tak tak nie nie nie nie
brudzi  przy montażu nie tak tak nie nie nie tak
jakie dźwięki wygłusza?
Maty/ właściwości mat piankowa dekarska bitumiczna filcowa laminat kauczukowa butylowa
tłumi niskie dźwięki nie tak tak nie nie nie tak
tłumi średnie dźwięki tak nie nie nie nie tak tak
tłumi wysokie dźwięki tak nie nie tak tak tak nie
miejsce montażu maty
komora silnika nie nie nie nie nie nie tak
nadkola i podwozie nie nie nie nie nie nie tak
wnętrze pojazdu tak tak tak * tak tak tak tak

* po wpływem np zimna może sama odkleić się pod swoim ciężarem, a podczas upałów rozpłynąć. Datego nadaje się tylko do wygłusznaia podłogi kabiny/bagażnika.

Ingerencja w auto podczas prac wygłuszających

Niestety, na potrzeby wygłuszenia trzeba wnętrza auta rozebrać. Wygłuszałem auto samodzielnie i robiłem to element po elemencie wcześniej czytając lektury typu "sam naprawiam", czy poradniki z Internetu. Dowiedziałem się jak rozebrać wiele elementów wnętrza. Rozebranie auta to jedno, ale poprawne złożenie, to znacznie trudniejsza sprawa. Wiem, że można i że się da. Śrubki, zapinki musiałem przechowywać tak, by wiedzieć gdzie były. Czy wszystko się mi udało bezproblemowo złożyć? Prawie tak, poza lewymi drzwiami kierowcy, gdzie nie dość że ukręciłem gwint jednej ze śrub, to jeszcze cały czas mi coś niesamowicie skrzypi na nierównościach, choć 2x już rozbierałem drzwi i składałem ponownie celem poprawek.

Mimo tych trudności, bardzo polecam samodzielne wygłuszanie auta. Daje to wielką satysfakcję samodzielnej pracy i sporych oszczędności (firmy od wygłuszeń chcą tysięcy za wygłuszenia). No i przede wszystkim nauczyłem się co gdzie jest, jak to zdemontować, jak móc naprawić, poprawić każdy element w aucie.

Do prac w aucie konieczny jest demontaż akumulatora. Potem zupełnie spokojnie możemy demontować elementy elektryczne oraz np fotele z poduszkami powietrznymi, czy podsufitkę z kurtynami. Zapewniam, że nic się nie może stać, gdy ponownie podłączymy zasilanie.

Ceny mat wygłuszających do samochodu:

Cena zależy od grubości maty. Poniższe orientacyjne ceny maty wygłuszających są za 100x50cm maty/pianki:

kauczukowa 3mm = 28zł ; 6mm = 48zł
butylowa 2mm = 35zł ; 2,5mm = 42zł
bitumiczna 2mm = 18zł
laminat 5mm = 25zł ; 10mm = 30zł
filcowa 10mm = 12zł
pianka 7mm = 75zł

Jak wyciszyć matami samochód?

Dokładny opis zamieściłem w mojej fotorelacji z wygłuszania auta.

Opinie, polecane produkty

Zdecydowanie polecam połączenie mat butylowej z kauczukową. Jako pierwszą warstwę kleimy matę butylową, a na niej matę kauczukową. W Fordzie Fiesta mk6 to połączenie uzyskało najlepszy rezultat wygłuszenia samochodu.